Strona głównaAktualnościRusza nowa edycja akcji „Moja Świdnica. Mój budżet”

Rusza nowa edycja akcji „Moja Świdnica. Mój budżet”

Świdniczanie po raz drugi zaproponują, na co chcieliby wydać pieniądze z miejskiego budżetu w 2015 r. Rusza nowa edycja akcji „Moja Świdnica. Mój budżet”, a wraz z nią nowe, ciekawe rozwiązania i propozycje.

.

.

– Zbierając własne przemyślenia, a także wsłuchując się w życzliwe podpowiedzi świdniczan po organizacji pierwszej edycji budżetu obywatelskiego, przygotowaliśmy częściowo nowe rozwiązania, które chcemy zastosować w tym roku. Prawie dwukrotnie zwiększyliśmy fundusze na projekty dzielnicowe, wprowadziliśmy głosowanie przez internet oraz zaplanowaliśmy więcej lokali wyborczych – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej dotyczącej budżetu obywatelskiego prezydent Świdnicy Wojciech Murdzek.

budzet_ob2

Kwota przeznaczona na akcję „Moja Świdnica. Mój budżet” zwiększona zostanie do 3,6 mln zł i będzie podzielona w innych niż przy pierwszej edycji proporcjach pomiędzy poszczególne listy. Na listę ogólnomiejską przeznaczonych zostanie 2,5 mln zł, a na listy dzielnicowe łącznie aż 1,1 mln zł, czyli o 500 tys. zł więcej niż przy poprzedniej edycji.

– Pozwala to na zwiększenie limitów z 60 tys. zł do 100 tys. zł w przypadku najmniejszych okręgów np. okręgu Zawiszów i Dzielnica Południowa, aż do 240 tys. zł w przypadku największego okręgu – Osiedla Młodych (poprzednio 140 tys. zł). – wylicza Ireneusz Pałac, zastępca prezydenta Świdnicy. – Istotną zmianą jest także wprowadzona zasada, która mówi, że zgłaszane pomysły muszą mieć poparcie minimum 10 osób. Pomoże to w eliminacji projektów podobnych, które proponowane są przez osoby z tej samej dzielnicy. W rezultacie głosy poparcia bardzo się rozpraszały. – dodaje Ireneusz Pałac.

Pojawi się także bonus w postaci 30 tys. zł dla dzielnicy, która wykaże się największą frekwencją w głosowaniu. Z nowości wprowadzona zostanie także zasada rocznej karencji dla zwycięskich projektów, co oznacza, że nie będzie można zgłosić ponownie w tym roku tych samych zadań, które już uzyskały dofinansowanie.

– W niewielkim stopniu przesunęliśmy także granice w ramach poszczególnych dzielnic. Pozwoli to na uniknięcie problemu związanego np. z brakiem możliwości głosowania na projekt, który dotyczył mieszkańców danej dzielnicy, choć przyporządkowany był do dzielnicy sąsiedniej (np. kompleksy garaży przy ul. Ceglanej. – informuje zastępca prezydenta Waldemar Skórski

Zmiany zaplanowane na nową edycję budżetu obywatelskiego obejmą również poprawę organizacji samego procesu głosowania. W trzech dzielnicach: Osiedla Młodych, Śródmieścia i Dzielnicy Południowej pojawi się dodatkowy lokal wyborczy, co rozładuje kumulację osób chętnych do głosowania w tych dzielnicach. Usprawniony zostanie także system przygotowania kart do głosowania. Najważniejszą modyfikacją będzie jednak możliwość oddania głosu przez internet.

– W tej edycji mamy odpowiednie narzędzie, które umożliwi nam głosowanie w takiej formie. Absolutnym wymogiem jest w tym przypadku całkowita wiarygodność wyników głosowania. Jednak z dobrym skutkiem zakończyliśmy rozmowy z firmami, które profesjonalnie zajmują się obsługą programów do głosowania. Chcemy zdecydowanie uniknąć sytuacji, w której ktoś mógłby podszyć się pod inną osobę i próbować w jej imieniu zagłosować. – mówi Waldemar Skórski.

W ostatniej edycji budżetu było zbyt mało czasu na przygotowanie odpowiednich zabezpieczeń, by głosowanie internetowe było wiarygodne. Obecnie taka możliwość będzie. Wszyscy, którzy będą zainteresowani oddaniem głosu na wybrany projekt przez internet, będą musieli się wcześniej zarejestrować.

Widoczną nowością będzie także zmiana dopuszczalnych form agitacji w trakcie głosowania. W I edycji nie można było agitować w pomieszczeniu, w którym odbywało się głosowanie, ale dopuszczalne było plakatowanie budynków na zewnątrz lub agitowanie w pobliżu lokalu wyborczego. W tej edycji przyjęto zasadę całkowitego zakazu agitowania zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz lokalu wyborczego.

Według przyjętego harmonogramu do 26 czerwca potrwają spotkania informacyjne w poszczególnych dzielnicach. Plan spotkań prezydenta z mieszkańcami będzie ogłoszony na początku maja. W dniach 1-26 czerwca mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje propozycje inwestycji. Samo głosowanie zaplanowano w dniach 22-28 września.

budzet_ob3

Udostępnij:
Oceń ten artykuł

kontakt@terazsudety.pl