a
Strona głównaAktualności51. Rajd Dolnośląski

51. Rajd Dolnośląski


51. Rajd Dolnośląski | Klasyk na chwilę przed startem

Dziś, 08 września 2017 rusza 51. Rajd Dolnośląski, rozgrywany jako 4. runda Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz 4. runda Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zawody, organizowane przez Automobilklub Ziemi Kłodzkiej, rozpoczną się od spektakularnego przejazdu Duszniki Areny. Biathlonowy obiekt  specjalnie na ten weekend dostosowany został do potrzeb motorsportu. Zapowiadają się wspaniałe sportowe emocje i niesamowite widowisko dla kibiców.

  1. Rajd Dolnośląski swoją bazę ma Dusznikach – Zdroju, gdzie w dzielnicy Zieleniec usytuowane są biuro zawodów oraz park serwisowy. Areną zmagań dla zawodników będą trudne technicznie, ale lubiane przez zawodników i kierowców odcinki na Ziemi Kłodzkiej.

-W tym roku postawiliśmy sobie za cel organizację kompaktowych i atrakcyjnych zawodów, do rywalizacji w których staje ponad 80 załóg. Nowością jest niewątpliwie odcinek specjalny Duszniki Arena, wzbudzający mnóstwo emocji, ale także obaw. Podejmując to wyzwanie, jesteśmy przekonani o słuszności decyzji, która ma zapewnić wspaniałe widowisko dla kibiców, jedyne takie wręcz w skali Europy! – mówi Grzegorz Skiba, Prezes Zarządu Automobilklubu Ziemi Kłodzkiej. – Mamy nadzieję, że dzięki naszym wspólnym staraniom, rajd będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla zawodników, sympatyków sportów motorowych, a także mieszkańców regionu – dodaje.

Harmonogram 51. Rajdu Dolnośląskiego zakłada 9 spektakularnych odcinków specjalnych. Początek rywalizacji już dziś, 08 września 2017 roku, tuż po godz. 13-tej. Dziś w planie jest trzykrotny przejazd Duszniki Areny, po raz pierwszy wykorzystanego do celów motorsportu nowoczesnego obiektu biathlonowego, na którym odbywały się Otwarte Mistrzostwa Europy w Biathlonie. Załogi dwukrotnie pokonają też 22-kilometrowy odcinek Jaworek. Wcześniej, bo w godz. 07:00-11:00 pojawią się na odcinku testowym, usytuowanym również na Duszniki Arenie.

Warto podkreślić, iż odcinek Duszniki Arena opatrzony będzie sportowym komentarzem Andrzeja Borowczyka, wyjątkowej postaci w motorsporcie, doświadczonego dziennikarza.

Sobota, 9 września to z kolei dwie pętle składające się z oesów Pisary i Spalona, czyli to dobrze znane fragmenty tras zarówno Rajdu Dolnośląskiego, jak i Rajdu Zimowego.

Wstęp na większość oesów będzie bezpłatny. Biletowany będzie tylko odcinek Duszniki Arena. Całodzienna wejściówka to koszt 20 zł. Kibiców do obiektu, co pół godziny, dowozić będzie specjalny autobus, który rusza z centrum Dusznik – Zdroju.

Ponad 80 załóg na liście zgłoszeń

Do udziału w zawodach stają dwie ligi krajowego czempionatu. 51. Rajd Dolnośląski będzie bowiem 4. rundą Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz 4. rundą Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Łącznie na liście zgłoszeń znalazło się aż 85 załóg. Wiadomo już ze 4 teamy wycofały się z rywalizacji. Czołówkę otwierają Bryan Bouffier i Gilbert Dini w Fordzie Fiesta w specyfikacji Open N. Tuż za nimi pojadą liderzy RSMP Filip Nivette i Kamil Heller w Skodzie Fabii R5. Trzeci numer startowy otrzymali Zbigniew Gabryś i Artur Natkaniec w Fordzie Fiesta R5. Za nimi ustawiono kolejno Tomasza Kasperczyka z Damianem Sytym (Ford Fiesta R5), Dominykasa Butvilasa z Renatasem Vaitkeviciusem (Skoda Fabia R5).

Co mówią kierowcy na chwilę przed startem?

Bryan Bouffier, Ford Fiesta, nr 1
-To kolejny już dla mnie Rajd Dolnośląski. Rajd który zawsze miło wspominam i bardzo chętnie biorę w nim udział. Dlatego jestem bardzo szczęśliwy iż w tym roku również mogę wziąć w nim udział. Bardzo ciekawe a zarazem wymagające trasy, baza rajdu w malowniczym Zieleńcu oraz wspaniała atmosfera na odcinkach to coś co wyróżnia Rajd Dolnośląski. Będę walczył z pozostałymi kierowcami Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i postaram się o jak najlepszy wynik, szczególnie iż pojadę nowo zbudowanym i udoskonalonym Fordem Fiestą Proto od stajni rajdowej Stec Rally Rent.

Zbigniew Gabryś, Ford Fiesta R5, nr 3
– Rajd Dolnośląski to zdecydowanie jeden z moich ulubionych rajdów. Zawsze dobra organizacja, kompaktowo zorganizowane odcinki specjalne i bardzo dużo kibiców – w tym wizytówka tego rajdu odcinek Spalona. W tym roku jest też pewna niespodzianka w postaci odcinka rozgrywanego na torze biathlonowym, mam nadzieje, że będzie to ciekawe dla kibiców, ale również dla nas zawodników. Będziemy się starać jechać mocno ofensywnie, patrząc na poczynania rywali. Cel mamy jeden: włączyć się do walki o czołowe lokaty w rajdzie!

Tomasz Kasperczyk, Ford Fiesta R5, nr 4
– Z Rajdem Dolnośląskim łączą mnie zdecydowanie dobre wspomnienia. Cztery lata temu wbiliśmy się tu samochodem R2 do pierwszej dziesiątki. Rok później – w sezonie 2014 wywalczyliśmy z Damianem nasze pierwsze podium w klasyfikacji generalnej rundy RSMP. Wygląda na to, że odcinki tego rajdu bardzo mi pasują. Może dlatego, że nie należą do łatwych, szczególnie jeśli dodamy do tego jesienną aurę. Mgła, deszcz, mżawka, słońce, wiatr – tego wszystkiego można się spodziewać startując w Rajdzie Dolnośląskim. Gdybym miał jednym słowem określić, jak chcę pojechać tegoroczną edycję tych zawodów, to byłby to wyraz „skutecznie”. Mam dobrą pozycję w punktacji mistrzostw Polski i chciałbym ją utrzymać, a jeszcze bardziej – poprawić. Dlatego też będę starał się znaleźć właściwą równowagę między ryzykiem i pewnością, by tych punktów zdobyć jak najwięcej.

Maciej Lubiak, Subaru Impreza WRX STI, nr 8
– Po moim pierwszym po powrocie występie w Mistrzostwach Polski, wyjątkowo wymagającym Rajdzie Rzeszowskim, nadszedł czas na legendarny Rajd Dolnośląski. Kibicom nie trzeba przedstawiać tej rundy, ponieważ Kotlina Kłodzka to jedno z najbardziej wyjątkowych rajdowych miejsc w Polsce. Pamiętam te zawody jeszcze z czasów, gdy był to rajd zimowy, gdy jechałem pierwszy raz ten rajd swoim kanarkowym Cinquecento. W tym roku Dusznikach-Zdrój wystartujemy z Maćkiem Wisławskim za kierownicą Subaru Imprezy STi. Będziemy starali się zwiększyć tempo, zachowując plan, jakim jest optymalna jazda i ukończenie rajdu. Tylko tak możemy robić postępy.

Jan Chmielewski, BMW R+ Maxi, nr 14
– Myślę, że tegoroczny Dolnośląski będzie wyjątkowy za sprawą nowego – wcześniejszego terminu rozgrywania rajdu. Przesunięcie imprezy o blisko miesiąc do przodu spowodować może o wiele lepsze warunki dla kibiców. Sądzę, iż są duże szanse, że w tegorocznej edycji nie będzie towarzyszyć nam ciepła kurtka i czapka zimowa. Obok zawsze elektryzującego klasyka jak np. Spalona, rywalizować będziemy na nieznanym dotąd odcinku Duszniki Arena. Zawsze jadąc na Dolny Śląsk spotykamy wielu fanów rajdów samochodowych, ludzi przyjaznych nam – kochających ten sport. Wierzę, że nie inaczej będzie w tym roku. Zapraszam do dobrego, bezpiecznego kibicowania – przed nami wielki rajdowe widowisko – do zobaczenia na trasie!

Tomasz Gryc, Peugeot 208 VTI, nr 15
– Rajd Dolnośląski to będzie wyjątkowa chwila dla całego zespołu Gryc Racing Team. Michał Kuśnierz usiądzie na prawym fotelu u mojego boku po raz pięćdziesiąty. Tworzenie z nim załogi to dla mnie coś naprawdę wyjątkowego. Ten moment chcielibyśmy uświetnić kolejnymi cennymi punktami w klasie 4. W harmonogramie jest sporo zmian, więc musimy wykonać dobrą pracę na zapoznaniu. Podczas zawodów postaramy się jechać efektownie i zarazem skutecznie. Mam nadzieję, że ta taktyka zaowocuje dobrym wynikiem na mecie.

Paweł Krysiak, Ford Fiesta R2, nr 33 (zawodnik Automobilklubu Ziemi Kłodzkiej)
– Rajd Dolnośląski zapowiada się naprawdę widowiskowo. Choćby ze względu na odcinek Duszniki Arena, ale także biorąc pod uwagę mocną obsadę na liście zgłoszeń. Przed nami znów trudne zadanie, gdyż startujemy przed domową publicznością i chcemy zaprezentować się z jak najlepszej strony. Rok temu i dwa lata temu nie poszło nam zbyt dobrze, zatem do trzech razy sztuka! Zarówno ja, jak i mój pilot Paweł Gacek, ale także inni zawodnicy, jesteśmy pod wielkim wrażeniem tegorocznej trasy. Co prawda większość odcinków, to oesy dobrze znane, wielokrotnie wykorzystywane już w różnych konfiguracjach, jednak trzeba podkreślić, że i tak zawsze budzą respekt. Są bardzo wymagające pod względem technicznym i nie ma na nich miejsca na błędy. Każdego roku dokładnie pokazuje to liczba załóg, która odpada z zawodów.

Oficjalna strona 51. Rajdu Dolnośląskiego: www.rajd.dolnoslaski.pl

  1. Rajd Dolnośląski – program
    ETAP 1 – piątek, 8 września 2017
    Start Rajdu – Duszniki Arena 13:00
    OS1 Duszniki Arena 12,07 km 13:03
    OS2 Jaworek 22,60 km 14:30
    SERWIS A – Zieleniec (30 minut) 16:15
    OS3 Duszniki Arena 12,07 km 17:05
    OS4 Jaworek 22,60 km 18:32
    OS5  Duszniki Arena 12,07 km 20:20
    SERWIS B – Zieleniec (45 minut) 20:55

ETAP 2 – sobota, 9 września 2017
SERWIS C – Zieleniec (15 minut) 8:45
OS6 Pisary 15,40 km 10:10
OS7 Spalona 10,62 km 11:05
SERWIS D – Zieleniec (30 minut) 11:50
OS8 Pisary 15,40 km 13:30
OS9 Spalona 10,62 km 14:25
Ceremonia Mety – Duszniki Arena 15:30

Udostępnij:
Oceń ten artykuł

kontakt@terazsudety.pl